torsdag 22 juni 2017

Fårö - Lauter - Rävalunda

I februari 2016 åkte jag över till Gotland för att titta på en tomt som var till salu på Fårö. Jag och mina systrar hade sålt fåröhuset som vi ärvt efter våra föräldrar.  Det visade sig vara svårt att helt klippa av navelsträngen till Fårö.

Jag och min syster från Visby åkte upp till Norrsunda träsk för att inspektera vad som var till salu. Den tomt som låg ute till försäljning var inte optimal med tanke på omgivningen, nästan bara skog. och ingen utsikt. Däremot så var en annan tomt, mot söder med utsikt över ängarna mer attraktiv. Enligt mäklaren så skulle säljaren spara den till en av sina söner. Jag bad ändå mäklaren att göra en förfrågan för min räkning. Jodå, det skulle gå bra. Då bestämde jag mig direkt. Läget var mycket bra med utsikt över kultutrlandskap där lammen betar och håller landskapet öppet.

Det fanns flera plus med denna tomt, el,vatten och avlopp var ordnat och ingick i tomtpriset. Enskilt läge där det inte förekommer någon biltrafik. Ett par hundra meter till Norrsunda träsk som är en bra badsjö. Cirka 6 minuter med cykel ner till Helgumannens fiskeläge och Digerhuvud (raukområdet).

När köpet var klart skickade jag in bygglovsansökan. Region Gotland informerade att väntetiden på bygglov skulle ta cirka 20 veckor. Jaha, då blir det byggstart i augusti tänkte jag. Efter många turer och ilskna samtal med bygglovsenheten fick jag äntligen klartecken och startbesked efter 30 veckor! Bygglovsenheten på Region Gotland är ett kapitel för sig och det skall jag inte ta upp här.

Startbesked blev den 20 oktober 2016. Dessförinnan hade grunden grävts.  Modulhuset levererades med långtradare från Härnösand och anlände mitt på dagen 20/10. Snickare, Pettersson från Lärbro, var vidtalad. Plintarnas placering mättes ut göts fast och redan den 20 oktober kunde de börja med bjälklag och bärlinor. Två dagar senare var väggar resta och efter ytterligare några dagar var taket pålagt. Sven-Erik Pettersson var angelägen om att få på plåttak, montera in fönster och ytterdörr. Därefter kunde jobba i lugn och ro inomhus. Fördelen med att anlita en lokal byggfirma är att de ser till att bygget flyter. De kallar in hantverkare när de behövs, VVS, el och målare.

Den 10 mars på förmiddagen blev det slutbesiktning. Samma dag, på eftermiddagen, kom vi med en släpvagn och cirka 11 kubikmeter inredning. Dagen efter sorterade jag allt byggskräp, lastade in det i släpkärran och körde till återvinningscentralen. Det var ett så kallat envägssläp så det blev bra logistik.

Efter några dagar var bohaget utplacerat i huset. Då kom också en montör från Visby som satte in en luftvärmepump. Den spar mycket elförbrukning och ger huset underhållsvärme under vintern.

Nu kunde vi sitta och beundra och vara nöjda med det nya huset.

Vi sade båda att här skulle Leo, vår golden retriever, trivas så bra; springa på ängarna och utefter sandstränderna. I början på mars konstaterade en veterinär att han hade en tumör på mjälten och det fanns inget att göra. Det är en stor sorg och saknad. Och det känns så tomt.

I mitten på maj var vi nere och monterade, tillsammans med säljaren, fårstängsel runt hela tomten. Nu är det klart och Inger får ha kvar växterna i kryddlandet.

Det känns väldigt lyxigt att ha fått in fiber i fastigheten. Nu kan vi sitta med våra iPads och läsa DN m.m.











































Inga kommentarer: